Recuperarea memoriei. Râmnicu-Sărat, proiectul unui memorial

 

asist. drd. arh. Vlad Mitric

 

 

Teroarea generalizată ca instrument de supunere și control care a stat la baza regimurilor totalitare  din secolul XX a lăsat urme adânci. Singura posibilitate de vindecare apare prin întoarcerea spre trecut, prin conștientizarea (și asumarea) dramei trăite și mai ales, prin înțelegerea mecanismelor acesteia. A uita sau a nu uita ? A uita, pentru a îndepărta (sau ascunde?) efectele sau, a nu uita, pentru a nu pune în pericol generațiile viitoare prin nesancționarea crimei. În tot acest demers, arhitectura devine un factor important. Memoria capătă materialitate prin arhitectură. Mai mult, ea își propune prin edificii precum Monumentul, Memorialul sau Muzeul, nu doar păstreze vie amintirea, ci declanșeze la rândul său, (re)generarea amintirilor, prin aducerea evenimentului trecut în prezent, ca o parte firească a acestuia. Depășind funcțiunea muzeală, atribuită în majoritatea cazurilor de restaurare a monumentelor istorice, un nou program arhitectural, cum este cel al memorialului, extinde capacitatea de conservare și prezervare a unui obiectiv patrimonial prin capacitatea de educare a publicului căruia i se adresează.

Propunerea de restaurare și realibitare a fostei închisori politice de la Râmnicu-Sărat s-a realizat odată cu participarea în anul 2011 la concursul de arhitectură omonim. Scopul proiectului s-a centrat pe ideea constituirii unui memorial, ca structură complexă, care scoată edificiul din caracteristica sa strict muzeală și -l integreze în viața comunității locale/ trans-locale, ca o lecție a trecutului adresată generațiilor viitoare și materializată, prin instrumentele de reprezentare specifice arhitecturii.

 

 

Rezumat prezentat în forma trimisă de către autor.

A.R.A. 13 - aprilie 2012